Informacje dotyczące przedmiotu Elektroniczne instrumenty muzyczne

Kontakt z prowadzącym zajęcia:

dr inż. Grzegorz Szwoch
greg
pokój 732 WETI

Laboratorium

Instrukcje do zajęć laboratoryjnych

Wykaz ćwiczeń:

  1. Analiza dźwięków muzycznych i resynteza addytywna
  2. Synteza subtraktywna
  3. Synteza metodą modulacji częstotliwości (FM)
  4. Sampling
  5. Sekwencer MIDI
  6. Programowa synteza modularna

Program wykładu

  • Historia elektronicznych instrumentów muzycznych, podstawowe pojęcia
  • Właściwości dźwięków muzycznych, analiza i resynteza addytywna
  • Metoda subtraktywna - analogowa synteza modularna
  • Cyfrowa synteza metodą modulacji częstotliwości (FM) i metody kształtowania fali
  • Hybrydowa synteza metodą tablicową (wavetable), cyfrowe generowanie sygnałów
  • Sampling, sample i samplery
  • Metoda modelowania fizycznego instrumentów - synteza falowodowa
  • System MIDI w elektronicznych instrumentach muzycznych
  • Efekty brzmieniowe w elektronicznych instrumentach muzycznych
  • Komputerowe narzędzia muzyczne

Prezentacje do wykładów

Literatura uzupełniająca i oprogramowanie do przedmiotu

Pozycje książkowe (ogólnie o syntezie dźwięku)

  • Syntezatory. Poradnik dla każdego. Wydanie specjalne magazynu Estrada i Studio, AVT 2013. Do zakupienia na stronie UlubionyKiosk.pl.
  • Simon Cann: How to Make a Noise: a Comprehensive Guide to Synthesizer Programming. Darmowa książka w języku angielskim, do pobrania z tej strony.
  • M. Russ: Sound Synthesis and Sampling. Focal Press, Oxford 1996. (dostępna w Katedrze)

Strony internetowe (ogólnie o syntezie dźwięku)

Katalogi oprogramowania związanego z syntezą dźwięku

Synteza subtraktywna

Synteza addytywna

Synteza FM (metoda modulacji częstotliwości)

Synteza metodą zniekształcania fazy (PD)

Synteza tablicowa (wavetable)

Sampling

Trackery i modularna synteza dźwięku

Synteza falowodowa

MIDI & VST

Komputerowe narzędzia muzyczne

  • Pure data (pd) - wizualny język programowania (kompatybilny z Max/MSP)
  • Csound - muzyczny język programowania
  • Supercollider - muzyczny język programowania
  • Faust - język programowania do przetwarzania i syntezy dźwięku